Samfund

Fejl i over halvdelen af alle klagesager på socialområdet

Stevns Kommune klarer sig dårligere end gennemsnittet når man ser på hvor mange klagesager der er fejl i på socialområdet.

Børne- og Socialministeriet har netop udgivet to kort over hvor mange klagesager der er fejl i, når borgerne klager over kommunernes afgørelse efter serviceloven bredt og på børnehandicapområdet specifikt.

På kortet over sager inden for serviceloven generelt har Stevns Kommune 12 procent ændringer og 41 procent hjemvisninger i 2016. Afrundet giver de 12 og 41 procent samlet en omgørelsesprocent på 53. Der var ingen klagesager i Stevns Kommune vedrørende børnehandicapområdet.

Ifølge ministeriet er omgørelsesprocenten er i gennemsnit 37 procent på socialområdet generelt og 46 procent på børnehandicapområdet.

Der anvendes tre begreber, når Ankestyrelsen udregner omgørelsesprocenter:

  • Stadfæstelse: Styrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.
  • Hjemvisning: Hvis der for eksempel mangler væsentlige oplysninger i en sag, og styrelsen ikke selv kan indhente dem, sender styrelsen sagen tilbage til myndigheden. Det hedder at hjemvise en sag og betyder, at myndigheden skal genoptage sagen og afgøre den på ny.
  • Ændring: Styrelsen er helt eller delvist uenig i afgørelsen og ændrer den.

Når en afgørelse hjemvises eller ændres kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret.

Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager. Inden for serviceloven forekommer hjemvisninger dobbelt så ofte som ændringer.

Man kan finde kortene på ministeriets hjemmeside.

Kommentarer